Arbetet under hösten har främst handlat om ångpannan och röranslutningarna kring denna samt att en första besiktning är gjord med ett positivt resultat. Vidare har pannan både sotats och provtryckts också det med gott resultat.
Nu är hon "inpackad" inför vintern och styrelsen får sätta tid och kraft att söka sponsorer och bidrags hjälp för att kunna få henne körbart till sommaren 2026
Publicerat 2025-11-07Av tp
Fortuna är nu flyttad till vinterbryggan
"Vinterbryggan" Bild: Tomas P 2025-09-29
Fortuna ha nu förtöjts vid den brygga hon ska ligga vid i vinter. Vi fortsätter dock arbetet med motorn och målningsarbetet så länge temperaturen tillåter.
Bryggan har också fått en ordentlig ramp vilket gör att hon är enklare att beskåda.
Publicerat 2025-09-29Av tp
Arbetet har fortsatt
Arbetet med Fortuna fortgår så länge vädret tillåter. Invändigt är pannan, som ska värma vattnet till ånga, sotats och okulär besiktigats, till belåtenhet. En första provtryckning har också gjorts, och som så klart ”avslöjat några gömda fel”. Men inte värre än att vi tycker det är ”hanterliga”…
Uppe på däck har salongen rustats upp, försetts med pärlspont och nya fönsterglas. Akterdäcket har fått tillbaka sin trätrall samt att taket slipat, oljats och grundmålats.
Nästa steg är att flytta Fortuna till ”vinterbryggan” (längst inne i hamnen innanför de grå sjöbodarna).
Vår ambition är att kunna testa maskineriet innan vi ”paketerar” henne inför vintern.
Aktuella bilder finns under rubriken bilder...
Publicerat 2025-09-24Av tp
Saxat ut Hudiksvalls tidning 17 januari 1972
Urklippet är saxat ur Hudiksvalls Tidning från måndagen den 17 januari 1972 och och donerad av Jan-Olov Ståhl.
Texten är skriven av Ragnar Pousard (1909 - 1985)
Publicerat 2025-07-16Av Jan-Olov Ståhl
Nu är hon åter i sjön!
Foto: Bonny Sjöblom
I dag, torsdag den 26 juni transporterades och sjösattes Furtuna i Hudiksvalls hamn. Intresset från besökarna var stort och media var på plats för att förmedla:
Publicerat 2025-06-26Av tp
Dags för sjösättning den 26 juni
Fortunas skrov är nu "färdigbehandlad" hos IPM i Iggesund och klar för sjösättningen som är planerad till torsdag den 26 juni vid småbåtshamnen i Hudiksvall.
Publicerat 2025-06-20Av tp
Från Dellenportalen
Från Dellenportalen har vi "lånat" denna youtube film och med SS/ Fortuna.
Till helgen kommer Iggesunds Bruk att visa upp företagets pärla för allmänheten – den gamla fina ångbåten Fortuna. Det sker på lördag, då även ångbåtens föregångare, dvs de gamla segelskutorna kommer att finnas på plats vid Hudiksvalls kaj.
Hittills har Fortuna fört en ganska undanskymd tillvaro. Hon har legat vid Håstaholmens sågverk, där hon har sin plats. De enda passagerarna som nån gång får turen att göra en tur med ångbåten är brukets prominenta gäster. Men nu ska hon bort från timmerstockar och sågspån och trängas om utrymmet med segelskutorna vid hamnen – om så bara för en dag.
Äldsta ångbåten
Fortuna är Sveriges äldsta ångbåt. Visserligen råder ett litet prestigekrig om den ärofulla titeln bland ångbåtsfantaster. Vissa vill ha det till att ”Ejdern” är äldre men det är bara ett fåtal som tror det. Fortuna byggdes i England 1857 och fraktades i delar till Hudiksvall. Därifrån kom hon till Forsa där hon monterades ihop.
Sliten
Ångbåten har använts mycket i arbete, mindre till nöjesåkning. Därför har också många delar nötts ut med tiden och en del har fått bytas ut.
Fortuna, som även kallats ”Lungsoten” för den hackiga ångmaskinens skull, togs ur bruk 1961. Sedan låg hon vid kaj i några år tills hon nästan var färdig för att skrotas. Men då erbjöd sig Lars Hamrin och Rune Strömbom vid bruket att fixa båten. Iggesund stod för materialet. Som tack för att de båda rustat upp Fortuna fick de använda båten för privata åkturer.
Nya delar
Många gamla originaldelar hade försvunnit från båten, när vi började restaureringsarbetet, berättar skepparen Lars Hamrin. En hel del av dem har vi hittat i sommarstugor och det enda vi saknar nu är original maskintelegrafen som stals vid förra renoveringen.
Lars Hamrin berättar att båten var i ett miserabelt skick när han tog itu med arbetet. Fortuna hade då bl.a. använts av brandkåren vid övningar i rökdykning. – Den var färdig att skrotas, maskinen var isärplockad och delarna spridda.
Lustfärder
I seklets början fick Fortuna även ställa upp vid danstillställningar. Båten fraktade danslystna människor på en pråm efter sig till bl.a. Gäddviken och Dalarö, där det fanns dansbana. I en annons från Hudiksvallsposten år 1900 står det om ”Hantverksföreningens sedvanliga Lustfärd med ångbåten Fortuna och dekorerad pråm till Gäddviken. Mässingssextett medföljer. På hemvägen dekoreras Fortuna med kulörta lyktor. Obs! Inga läskedrycker medfölja”.
Men den glada tiden är förbi för Fortunas del. – Säkerhetsföreskrifterna tillåter nog inte att folk fraktas på pråm nu för tiden, tror kassören vid Håstaholmen, Rolf Hell.
Fortuna möter
I kväll, när segelskutorna seglar in i Hudiksvallsfjärden, ska Fortuna tuffa ut och möta dem. Ett tiotal skutor kommer och det blir med all säkerheten festlig syn med ångbåt och segelskutor, på Hudiksvallsfjärdens mörkblå vatten.
Text: Lena Bayerlein
Foto: Lars Sundin
Publicerat 2025-03-05Av tp
Årsmöte 2025
SS Fortunas vänner bjöd in till ett öppet årsmöte på Hälsinglands museum onsdagen den 26 februari. Gamla och nya medlemmar hälsades välkomna.
Publicerat 2025-02-26Av tp
Tack för i år!
Du kan också följa oss på Facebook "Fortunasvänner".
Lennart Björke lägger sista svetsen för året!!
Publicerat 2024-12-14Av Tomasp
Nu är Fortuna på plats för sin vintervilan
Fortuna har nu flyttats till sin vintervila hos IPM Norden i Iggesund. Här får hon ligga ifred tills dess vårsolen gör sin entré och vi kan påbörja ytbehandlingen av skrovet. Bild: Bernt Larsson
Publicerat 2024-11-19Av tomasp
Svetningen är nu genomförd!
Sjölins Smide har granskat protokollet samt genomfört en egen besiktning av skrovet. Deras bedömning är att inga plåtar behöver bytas ut men att ett omfattande svetsarbete behövdes. Något de hjälpt oss med genom att ”låna ut” två rutinerade svetsare. Arbetet klarade de av på tre dagar. Stort tack!
Bilder från svetsningen hittar du under rubriken "bilder".
Nästa steg är att spackla och grundmåla skrovet. Något vi hoppas få gjort innan vintern. Plast- och målningsteknik i Iggesund har lovat att bistå oss med val av spackel och färg.
Publicerat 2024-08-28Av tomasp
Mätprotokollet är färdigställt och svetsarbetet kan börja
Publicerat 2024-08-28Av tomasp
Skrovmätningen är nu genomförd
Hela skrovet har "rutats in" med totalt 620 rutor där man i varje ruta mätte skrovets tjocklek med ultraljud. Mätningarna kom att visa värden på allt från 7 mm ner till 2,5 mm som sämst. Vi kommer att behöva byta ungefär 3 kvm plåt innan målning och sjösättning kan ske.
Skrovets tjocklek mättes på över 600 punkter
Publicerat 2024-07-05Av Tomas p
Nyblästrad och förberedd för skrovmätning.
Skrovet är nu blästrat och förberett för ultraljudsmätning.
Publicerat 2024-06-18Av Tomas p
Fortuna är nu på plats i Iggesund
Lyckligt framme hos IPM Norden i Iggesund 5/6-24
Publicerat 2024-06-08Av Bengt Friberg
Styrelsemöte i vårsolen vid Hudiksvalls hamn.
Styrelsen träffades för att planera för transporten från Moviken till Iggesund där båten ska blästras och grundmålas innan hon tas hem till Hudiksvall. Något som beräknas ske i början av sommaren.
Publicerat 2024-05-28Av Tomas p
Styrelsen ombord på plats i Moviken
Styrelsemötet den 24 april hölls ombord på Fortuna. På bilden syns Lennart, Björn (gäst), Bernt och Stefan. Bild: Tomasp
Publicerat 2024-04-25Av Tomas P
Styrelsen träffas regelbundet under våren.
Styrelsemöte den 21 mars. Från vänster: Ove Hellsén, ordförande Bengt Friberg, Tomas Persson, Stig Wästberg, Bernt Larsson, Anders Thunman och Lennart Björke Saknas på bilden gör Gunnar Sundblad och Stefan Bäckström. Bild: Bonny Sjöblom.
Publicerat 2024-03-21Av Tomas p
Vintervilan
Fortuna har legat i sin "vintervila" i Moviken sedan sommaren 2015.